Mit tehetünk, ha nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?
Mit tehetünk, ha nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?
A Czeizel Intézet klinikai szakpszichológusával, Kalmárné Rikker Zsuzsannával beszélgettünk erről.
Honnan tudhatjuk, hogy nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?
A Bayley III típusú teszt segítségével a gondolkodás, a nyelvi készségek, a mozgás, a társas készségek, valamint a viselkedés korosztálynak megfelelő fejlettségi szintjét mérik. Ha a felmérés során valamilyen területen, vagy területeken a gyermek nem a korosztályának megfelelően teljesít, a vizsgálatot végző szakemberek ezen elmaradások csökkentésére különböző fejlesztéseket ajánlanak.
Hogyan történik mindez?
„Mi koordináljuk a fejlesztést, fejlesztéseket, kontrollra is mi hívjuk vissza a gyerekeket, általában a diagnózistól számított 3 vagy 6 hónap, illetve egy év elteltével, a szakemberek, gyógypedagógusok ugyanis szorosan együttműködve dolgoznak. Mi szükség esetén 18 éves korig tudjuk végigkövetni a gyerekek helyzetét, de addigra természetesen már más tesztekkel szoktuk mérni a változásokat. Sajátos nevelési igény gyanúja esetén a gyermekeket a területileg illetékes szakértői bizottsághoz irányítjuk, hogy a szükséges fejlesztéseket, kedvezményeket az intézményekben is megkaphassák, illetve, hogy a számukra megfelelő bölcsődébe, óvodába, iskolába kerülhessenek.”
Jó képességű, gyorsan fejlődő gyermekek
A teszt azonban nem csak a negatív, hanem a pozitív irányban való eltéréseket is nagyon pontosan megmutatja, ilyen esetekben a gyermekek további követése, a későbbiekben képességfelmérés, tehetséggondozás is a folyamat elengedhetetlen részévé válik.
„Annak mindig örülünk, mikor találunk egy egészséges, jó képességű, gyorsan fejlődő gyerkőcöt. A későbbiekben szívesen követjük ezeket a gyermekeket is, a tanulmányi előmenetel megjóslásához azonban már más típusú tesztek szükségesek. Az óvodás, iskolás életkorban felvehető intelligenciatesztek segítségével az általános intellektuson kívül az egyes részképességek eredményeit is láthatjuk, arra is választ tudunk adni, hogy valaki inkább humán, vagy reál beállítottságú-e. Később, iskolás életkorban, ha egy gyermek tehetségesnek bizonyul valamiben, vagy esetleg bebizonyosodik, hogy képességei felülmúlják korcsoportját, a tehetséggondozásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy a lehető legjobban ki tudja bontakoztatni önmagát, kreativitását, illetve ne alakuljanak ki viselkedésproblémák abból kifolyólag, hogy unatkozik a tanórákon. Ezek az információk a gyermekeket tanító pedagógusok számára is kiemelt fontosságúak, nélkülözhetetlenek.”
Mindenkinek ajánlott
„Nagyon-nagyon fontosnak tartanám, hogy 1-1,5 éves kor körül minden gyermeknél elvégeztessék a szülők az általános szűrővizsgálatot, hogy a fejlődési eltéréseket, késést időben azonosítani tudjuk. A központi idegrendszer ebben az életkorban még rendkívül rugalmas, ezért megfelelő ingerlés, korai fejlesztés hatására olykor óriási eredményeket lehet elérni, bizonyos esetekben a kisgyermek teljesen behozhatja a lemaradást. A súlyosan sérült, vagy eltérő fejlődésű gyermekeknél is jelentősen javíthatjuk az életminőséget. Ráadásul a pontos diagnózissal, a szülőket is rengeteg kudarctól meg tudjuk óvni, megelőzzük, hogy a későbbiekben esetleg magukat hibáztassák gyermekük eltérő fejlődése esetén. A szülő-gyermek kapcsolat, kötelék erősödik.”